4:an på 4 veckor – resumé

Författat av:

4:an på 4 veckor – resumé

Detta har hänt.

September 2012 slutar jag att träna. Fram till årsskiftet 2013 består den lilla fritid jag har av att kolla på alla actionkomedier från 80- & 90-talet jag kan finna och stoppa käften full av god, vällagad och kaloririk mat.
Början av januari 2013 inser jag att jag fått något som liknar en kagge som breder ut sig runt min navel, det är jobbigt att gå upp för två trappor till lägenheten och jag har inga bra bicepsdagar alls längre.
25:e januari släpar jag mig till gymmet och tränar sex gånger under två veckor.

6:e februari antar jag uppdraget ”4:an på 4 veckor”. Det börjar med att jag säger till Redaktör Sjöblom att jag nu är igång med träningen och mitt mål är att klara 3×15 repetitioner av styrkeövningarna dips, chins, pull ups och handstående armhävningar mot vägg. Den sistnämnda övningen har jag då aldrig riktigt lyckats med. Min tanke är att målet skall uppfyllas till sommaren, juni med lite tur. Hans idé är att detta går att genomföra på fyra veckor. Jag säger att han är tokig men att jag skall försöka.
17:e februari blir jag förkyld vilket leder till att jag under nio dagar bara kommer till gymmet en gång, och då ger jag nästan upp. Först tisdag 26:e är jag tillbaka på gymmet igen. Fast besluten om att jag skall fixa detta.

Detta händer nu.

Det är idag söndag den 3:e mars och på onsdag är det dags för att försöka genomföra de fyra ovanstående övningarna. Inte bara genomföra dem utan även göra det strikt och så ska jag klara av alla under samma pass. Jag får såklart vila emellan men det skall fortfarande genomföras på onsdag förmiddag.
Det här projektet har rört till det för mig. Jag funderar på prestationsångest, på realistiska mål och på om viljestyrka även kan vara destruktivt. Sedan jag antog uppdraget så har jag tränat nio tillfällen. Det är vad som har hunnits med och prioriterats. Jag kunde kanske gjort saker annorlunda men det hjälps inte nu. Om en timma skall jag ta mig till gymmet och driva mina axelmuskler till vansinne samt tortera mina triceps. Efter det kan jag inte göra så mycket.
Jag vill ju inte riskera att jag har träningsvärk och trötthet på onsdag. Möjligtvis går jag till gymmet och ror lite i morgon men annars skall jag nog vila så mycket som möjligt två dagar innan testet för att låta kroppen bygga upp sina celler, det är trots allt det den är bäst på.

Folk har varit stöttande och peppande under de här fyra veckorna. En del har sagt att de är tveksamma men att de hejar på mig och önskar mig lycka till. Dem vill jag tacka ödmjukast och hälsa till. Några har sagt att de obevekligen tror på mig och tränar jag bara hårt så fixar jag det. Dem vill jag fråga, har du själv försökt göra de här 4 övningarna under samma pass? Jag uppskattar din optimism men är också tveksam till den. Jag tror på att uppmuntra folk, men om du ska gå så långt som att säga ”Du klarar det här!” så bör du veta vad du snackar om. I alla fall ha en aning om vad prestationen innebär. Jag tänker främst på dem som sagt att handstående armhävningar verkar lätt, utan att testat. Till er vill jag bara säga: Pfffff!

Matiss visar upp sommarkroppen 2012. Foto: Michaela Åberg, pressbild

Matiss visar upp sommarkroppen 2012. Foto: Michaela Åberg, pressbild

Detta händer på onsdag.

Klockan nio noll noll infinner sig jag och Redaktör Sjöblom på mitt gym i Borås. Vi tar med filmkamera, flamingoshorts, druvsocker, hopp, förtvivlan och vårt allra mest sadomasochistiska humör!
Redaktörens uppgift är att filma och trösta mig när jag bryter ihop. Mitt uppdrag är att göra 4:an. När allt är gjort och jag har klarat detta så klipper vi ihop filmen, skriver en rapport och delar med oss av detta till er kära läsare. Då får ni och Redaktören även reda på vilka två alternativ på uppdrag jag kommer att presentera för honom att klara på fyra veckor.

Tills dess ha det bra och glöm inte att skriva en rad här nedanför om vad du tror och tycker om den här artikelserien vi kalla 4:an på 4 veckor.

Adjö!

0

Författat av

Matiss Silins är skribent och spokenwordpedagog som bl.a. skrivit krönikor kring välmående och bloggat om kampsport. Han har pluggat både hälsopedagogik och näringslära men det gjorde honom mest skeptisk till hälsoindustrin. Såhär tänker han om hemsidan: ”Må-bättre är en inspirerande idé som sätter igång tankarna kring vad hälsa är. Efter att ha pluggat idrottsvetenskap, näringslära och hälsopedagogik under flera år blev jag störd av att hälsa har blivit en industri. Det verkar som att det ska handla om perfektion och inte välmående. Hälsa för mig är att nå välbefinnande i min vardag samtidigt som jag kan koncentrera mig på mitt arbete, mina vänner och mina intressen. Att må bra ska inte vara en krävande heltidssysselsättning. Samtidigt handlar välmående om så mycket. Jag vill berätta om allt som påverkar mitt välbefinnande - gymmet, min matlagning, vem jag ser i spegeln under mina bra dagar, samma person i spegeln en dålig dag, sex, politik, dekadens, kultur, festivaler m.m. Idén med Må Mättre tilltalade mig. Känner jag mig lite oengagerad eller slö kan jag med bara några klick få flera tips på hur jag kan göra min dag bättre, roligare och givande. Må-bättre har ingen dold agenda eller given ideologi, olika människor strävar efter hälsa på olika sätt. Här får du inblick i någras liv och tankevärld. Frågan vi vill att du skall kunna få svar på här är helt enkelt: Hur mår du bra?” Som estradpoet, föreläsare och pedagog har Matiss pratat om skrivande och sin syn på språk t.ex. i Sveriges Radio P3 (chickitikaowhao), på Bok och Biblioteksmässan och för företagsledare. Nu skriver och videobloggar han här så ofta han kan. På Må-bättre.se kan du ta del av hans funderingar kring ett enkelt välmående.

You must be logged in to post a comment.