Beachen 2013 eller superåret 2013?

Författat av:

Beachen 2013 eller superåret 2013?

Att vara snygg till stranden i all ära men vore det inte underbart om resultaten varade lite längre än så? Jag kommer inte ge dig något träningsprogram och hävda att du kommer förlora tio kilo på fjorton dagar. Istället kommer jag ge några tips på hur man får resultat som varar och hur man gör träning och bättre kost till en rolig del av livet – inte ett tvång.

Minska på sockret

Många säger att man skall minska på fettet, speciellt om man läser på amerikanska hälsosidor, men det finns faktiskt fetter som är bra så det gäller att veta vilka man skall äta. Socker bildar ett ämne i våra kroppar som heter insulin och som binder fast fettet i kroppen. Alltså gör socker att vi lägger på oss mer fett.

Begränsa sockerätandet till en viss dag i veckan eller kanske till helgen. Småätande gör att vi lätt förlorar uppfattningen om hur mycket vi egentligen fått i oss under en vecka. Det är väldigt jobbigt i början om man skall minska sitt sockerintag eftersom suget är väldigt starkt men efter fyra veckor kommer det ha försvunnit om man inte fuskar, så det kommer kännas värt det!

Frukt och mörk choklad

När sötsuget kommer under de där fyra veckorna och man är nära att ge upp då är det jättebra med en frukt eller varför inte en fruktsallad. Frukt är jättesött och fräscht vilket kommer stävja sötsuget. Om man vill vara lite nyttigare men inte ge upp godis helt tycker jag att mörk choklad är väldigt bra. Mörk choklad är nämligen mer mättande än ljus och man äter därför mindre. Om man brukar dricka läsk kan det vara bra att byta det mot till exempel smaksatt mineralvatten.

Träna regelbundet

Om man vill bränna mer fett eller framförallt få en starkare och mer välmående kropp är det jätteviktigt att man tränar regelbundet! Sätt upp ett schema så att det verkligen blir av och glöm inte att lägga in vila i schemat. Det är nämligen när kroppen vilar och återhämtar sig från träningen som den bygger sig starkare.

Om det är svårt att komma igång själv kan det vara bra att engagera en kompis, då kan ni peppa varandra och det blir svårare att hoppa över en träning för att ”man inte känner för det idag”. Kom ihåg bara att alla har olika förutsättningar. Det är ingen idé att jämföra sina resultat med kompisens – det säger inte särskilt mycket utan se istället till hur Du har förbättrats!

Ett annat tips är att börja i en sportförening. Om man har en grupp att träna i kommer träningen kännas mer som en social och rolig grej än ett nödvändigt ont. Det kan också vara bra att variera sin träning så att man inte tröttnar så fort, speciellt om man tränar själv. Varva löpning med styrka eller kanske simning. Cykla och spela basket med kompisarna, gör det du tycker är roligt! Då tror jag att resultaten kommer snabbare och det kommer inte kännas som ett jobb mot en bättre kropp utan som ett roligare liv!

Hållbara resultat

Beach 2013

Beach 2013

Glöm inte att det handlar om att du skall må bättre. Visst är det roligt att se snygg ut på stranden i sommar men är det inte viktigare att du trivs med din kropp? Risken med att bara fokusera på en sommar är att resultaten inte blir långvariga. Om du istället gör träning till en naturlig och rolig del av ditt liv kommer du ha en stark och välmående kropp året runt och det om något är väl värt att sträva mot.

Kom ihåg att det alltid är kämpigt att ändra på vanor men att det i slutändan är det värt det. Jag brukar alltid få höra att det tar 21 dagar att skapa en vana och det låter ju inte så farligt! Det är ju mindre än en månad. Om ni testar, berätta gärna vad ni tyckte i kommentarerna nedan och lycka till!

/Caroline

8

Författat av

Caroline Johansson är skribent på Må Bättre-redaktionen. Hennes stora intresse för träning innefattar allt från latinska namn på muskler till japanska namn på kasttekniker. Trots ett brett intresseområde vad det gäller träning är det kampsporten som hon fastnat för. Såhär säger hon själv: "Jag tror inte på dagstidningarnas mirakelkurer eller konstiga bantningspiller. Jag tror på att hitta enkla, hälsosamma sätt att hålla sig i form och ha en välmående kropp med resultat som varar i det långa loppet. Det viktigaste för att man skall lyckas med det här anser jag är att man väljer de metoder som man trivs med och tycker är roliga. Att ta hand om sin kropp skall inte kännas som ett jobb utan som en självklarhet. Må-bättre.se är ett utmärkt forum för att hitta nya träningsformer, motivation och intressanta artiklar om allt som handlar om välmående."

Kommentarer

  1. Claras Life  januari 1, 2013

    Jag sovade mig själv att inte ha några löften i år, jag hoppas att det blir lätt att hålla. Bra tips! :))

    (svara)
  2. Ankis blogg  januari 1, 2013

    Håller med clara, bra tips

    (svara)
  3. Martin  januari 1, 2013

    super

    (svara)
  4. Caroline Johansson  januari 1, 2013

    Tack, kul att ni gillade artikeln!

    (svara)
  5. Karin  januari 7, 2013

    Underbar läsning! Så inspirerande! Tack! :)

    (svara)
    • Andréas Sjöblom  januari 8, 2013

      Kul att du tittar förbi Karin! :)

      (svara)
  6. Olivia. H  maj 9, 2013

    Nu har jag läst alla dina artiklar! Du skriver jättebra :) kram!

    (svara)
    • Caroline Johansson  maj 9, 2013

      Tack så mycket! Vad kul att du gillar dem, det blir troligen några fler i sommar :)

      (svara)

Kommentera på artikeln