Sjöbloms Crossfitskola – Träningsredskap

Författat av:

Sjöbloms Crossfitskola – Träningsredskap

I min förra artikel vad är Crossfit? beskrev jag träningsformen Crossfit på ett väldigt grundläggande vis. Jag berättade lite om varför jag själv använder mig av Crossfit som ett komplement till min kampsportsträning för att må bättre och att du också kan använda dig av Crossfit hemma för att forma din kropp och hälsa helt gratis. I slutet av artikeln lovade jag dig också lite vägledning i hur du kan lägga upp ett eget Crossfitpass hemma eller ute i naturen och min tanke var att ge dig den vägledningen i denna artikeln, men när jag kommit en bit i skrivandet kände jag att jag har för mycket att säga när det kommer till Crossfit och hälsa. Därför blir detta första delen i Sjöbloms Crossfitskola här på Må Bättre!

Även om Crossfit är en träningsform som bara begränsas av din egen fantasi finns det vissa saker du bör tänka på för att göra din Crossfitträning så naturlig och givande som möjligt. Målet med Sjöbloms Crossfitskola kommer således vara att ge dig den vägledning du behöver för att sätta ihop och utföra dina egna Crossfitpass. Jag blir nästan rädd när jag tänker på hur bra hälsa och kropp du kommer att ha till sommaren om du följer mina inlägg om Crossfit!

crossfit för hälsa nybörjare

Crossfit är vägen till hälsa och välmående

Träna Crossfit utan träningsredskap

Tro det eller ej, men Sjöbloms Crossfitskola är inte den enda skolan som finns när det kommer till Crossfit. Under de få åren som Crossfit existerat som träningsform har idrottare tagit konceptet och anpassat till höger och vänster för att tillfredsställa just deras träningsbehov och hälsa. Eftersom Crossfit är en enormt populär och effektiv träningsmetod har det också byggts upp en enorm kommersiell cirkus kring träningsmetoden med träningsprogram, maskiner, vikter, kost och träningsmasker. I min mening förvanskar alla tillbehör och varianter den grundläggande tanken bakom Crossfit – att hålla träningen naturlig!

För mig är Crossfit en träningsform där du jobbar med din kropp på ett naturligt sätt och på så vis uppnår starkare muskler och kondition. Med naturligt menar jag det sätt som din kropp är gjord för att arbeta. Att springa, simma, lyfta och dra vår egen kroppsvikt är något vi gjort i nästan hundratusen år och det är således vad vår kropp är byggd för att göra – så enkelt är det! Därför kommer mitt första tips till dig som vill träna Crossfit på egen hand vara att hålla dig ifrån träningsredskap så långt det går.

Träningsredskap kan med fördel användas som ett komplement till din Crossfitträning när du börjar komma i bra form. Om du är så tränad att du orkar göra 200 armpress kan det vara mer tidseffektivt att göra 50 armhävningar med en viktväst på dig istället, men om din ork för antalet armpress tar slut vid 20 finns det ingen poäng med att sadla på dig extra vikter och bara orka 3 armpress.

Träna Crossfit med din kroppsvikt istället

Det finns flera fördelar med att lära dig träna med din egen kroppsvikt innan du lägger på externa vikter. För det första är risken för skador enormt liten. När du använder din kropp för att träna din kropp finns det en naturlig proportion mellan träningsmotstånd och muskelkraft, vilket gör att träningen kan vara extremt tung (ibland för tung för att klara av) men inte skadlig för din kropp eller hälsa. Är du väl uppvärmd och tränar med din kropp som vikt kommer du aldrig slita av en muskel.

För det andra tränar du din funktionella styrka och hälsa om du använder din kroppsvikt som motstånd inom Crossfit. Med funktionell styrka menar jag den styrka som är funktionell i ditt vardagsliv. När du gör en armpress tränar du inte bara armarna, även omkringliggande muskler som bröst och axlar får sin träning vilket ger bättre resultat i längden än att spänna fast din kropp i en onaturlig ställning i en maskin och punktmarkera piriformismuskeln. Använd hela kroppen i din träning så kommer hela kroppen må bättre, isolera en muskelgrupp så kommer just den muskeln att må bättre.

hälsa crossfit och må bättre

Har du provat Crossfit någon gång?

Hälsa är gratis

Den tredje fördelen med att inte använda redskap inom Crossfit är att du kan utföra träningen vart som helst, när som helst och helt gratis! Aldrig mer behöver du kånka med dig vikter eller utrustning för att träna, eller för den delen köpa hem något från sportbutiken. Ditt underbara träningspass med Crossfit kan ske precis när du vill.

Okej, okej, jag fattar men vilka träningsövningar ska jag använda i mitt Crossfitpass då? Nu när du ratat mina hantlar och den dyra maskinen jag köpt via telefon från den tränade killen som skrek högt och länge i min TV-apparat.. Jag är så glad att du ställer frågan, för just det kommer nästa del av Sjöbloms Crossfitskola handla om! Läs nästa del av Crossfitskolan här!

Det var allt jag hade för idag, kära läsare av må bättre! Glöm inte att lämna en kommentar eller två på artikeln, oavsett om du tyckte om den eller hatade den! Om du vill få lite extra uppmärksamhet och likes av dina vänner på Facebook och Twitter idag kan du dela den här artikeln genom att klicka på Facebook- och Twitterikonerna nedan till vänster.

För att inte vara den som går miste om nästa underbara artikel här på Må Bättre kan du följa oss genom Blogglovin’ här! eller via Twitter. Vill du prenumerera på våra artiklar i din iPhone, iPad eller Android kan du klicka på vår RSS-feed här!

/Andréas

3

Författat av

Är grundare av Må-Bättre.se och en av skribenterna på Må-Bättreredaktionen. Har under större delen av sitt liv verkat som chefsinstruktör inom Svenska Riksidrottsförbundet och Svenska Budo- och Kampsportsförbundet. Såhär tänker han själv om webplatsen: "Må-Bättre.se ska verka för att avdramatisera välmående och hälsa. Oftast behövs så lite för att må så mycket bättre och jag hoppas att inläggen vi publicerar här får våra besökare att inse att de själva är i kontroll över sitt liv och välmående. Oavsett vilken ålder man är i och hur stadgat ens liv är finns det alltid möjlighet till att öka välbefinnandet utan att kasta om tillvaron. Jag hoppas att vår webbplats blir ett naturligt stopp för våra besökare kring lunch- och fikaraster"

Kommentarer

  1. Manella  januari 14, 2013

    Ville bara säga att jag bytt adress på min blogg till manellas.blogg.se

    Har gjort ett länkbyte med er och har länkat till er på min nya blogg..

    //Manella

  2. Hea!  januari 19, 2013

    Fint inlägg, gjorde mig sugen på att träna. min kollega kör crossfit och han är 45 – säger att det fungar hur bra som helst.

You must be logged in to post a comment.