Sjöbloms Crossfitskola – Tidtagning

Författat av:

Sjöbloms Crossfitskola – Tidtagning

Kära läsare av Må Bättre, välkommen till ännu en del i Sjöbloms Crossfitskola! Som du säkert vet vid det här laget så handlar denna följetång om hur du gör för att stätta ihop och utföra ett väldigt grundläggande Crossfitpass. Läs gärna mina tidigare delar i Sjöbloms Crossfitsskola här!

När du nu påbörjat din Crossfitträning är det viktigt att du håller koll på din utveckling för att se hur mycket träningen faktiskt ger dig. Därför kommer denna del i Sjöbloms Crossfitskola handla om tidtagning, en väldigt viktig del inom Crossfitträning som ofta glömt bort.

För att göra ditt Crossfitpass helt komplett måste ett till moment adderas. Detta moment ignoreras ofta och det förstör väldigt många av de goda resultaten som Crossfit och övrig träning kan föra med sig. Detta moment är tidtagning!

En person som springer milen ofta utan tidtagning springer den inte nödvändigtvis snabbare än en person som sprungit milen mer sällan, men klockat sig själv under springturen. Det är nämligen så att vår prestationsförmåga förbättras av tidtagning genom tre enkla psykologiska anledningar.

  • Den första anledningen till att vår prestationsförmåga förbättras av någon form av observation eller bokföring av resultat är såklart att du ser hur din tid förbättras. Då stiger också din motivation till att till att träna. Att se konkreta och enkla bevis på att du blir starkare och snabbare är så motiverande att det till och med kan bli beroendeframkallande. Försök hålla det på en nivå som är bra för din hälsa och får dig att må bättre.
  • Den andra anledningen är motsatt effekt av den första anledningen kan man säga. När du på ett enkelt vis bokför din prestation i något område får du brutalt ärliga och enkla svar som är mycket svåra för hjärnan att avfärda. Detta leder till att du känner en större press på dig att prestera när du ser dina träningstiden störtdyka. Samma sak gäller om du sätter ett streck i kalendern varje gång du tränat. Ser du hur strecken kommer glesare och glesare får du lite skuldkänslor som kan hjälpa dig att sätta ihop och köra ett Crossfitpass nu när du faktiskt har några minuter över.
  • Den tredje anledningen är på grund av något som i psykologiska kretsar kallas för Hawthorne effekten. Hawthorne effekten går ut på att en persons prestationsförmåga går upp av bara vetskapen att prestationen bevakas och bokförs. Du blir med andra ord lite snabbare/starkare/bättre av att bara mäta dina resultat, utan någon övrig ansträngning. Fränt va’ ?
Hur långt har du kommit med din Crossfitträning

Hur långt har du kommit med din Crossfitträning

Så hur väver du in det här i ditt Crossfitpass? Jo, när du har utformat ett pass som fungerar bra för dig och givit det ett namn så klocka alltid dig själv när du utför passet och bokför sedan tiderna i mobilen eller i ett anteckningsblock. Det behöver inte vara så komplicerat som jag kanske får det att låta. Det hela går enkelt ut på att du ska må bättre och kunna följa dina hälsas utveckling på ett positivt vis.

Det var allt jag hade för idag, kära läsare av må bättre! Glöm inte att lämna en kommentar eller två på artikeln, oavsett om du tyckte om den eller hatade den! Om du vill få lite extra uppmärksamhet och likes av dina vänner på Facebook och Twitter idag kan du dela den här artikeln genom att klicka på Facebook- och Twitterikonerna nedan till vänster.

För att inte vara den som går miste om nästa underbara artikel här på Må Bättre kan du följa oss genom Blogglovin’ här! eller via Twitter. Vill du prenumerera på våra artiklar i din iPhone, iPad eller Android kan du klicka på vår RSS-feed här!

/Andréas

5

Författat av

Är grundare av Må-Bättre.se och en av skribenterna på Må-Bättreredaktionen. Har under större delen av sitt liv verkat som chefsinstruktör inom Svenska Riksidrottsförbundet och Svenska Budo- och Kampsportsförbundet. Såhär tänker han själv om webplatsen: "Må-Bättre.se ska verka för att avdramatisera välmående och hälsa. Oftast behövs så lite för att må så mycket bättre och jag hoppas att inläggen vi publicerar här får våra besökare att inse att de själva är i kontroll över sitt liv och välmående. Oavsett vilken ålder man är i och hur stadgat ens liv är finns det alltid möjlighet till att öka välbefinnandet utan att kasta om tillvaron. Jag hoppas att vår webbplats blir ett naturligt stopp för våra besökare kring lunch- och fikaraster"

Kommentarer

  1. Claras Life  januari 19, 2013

    Finns det någon crossfit timer till iphone?

  2. Martin  januari 19, 2013

    Tänkvärt

You must be logged in to post a comment.