Matnyttiga dissar 1

Författat av:

Matnyttiga dissar 1

När jag tränade Kung Fu för några år sedan hade jag just avslutat en termin i näringslära på universitet. Därför blev det att jag lade särskilt stor vikt vid just maten när vi snackade i omklädningsrummet. Osäkerheten kring vad man skall äta och förtära i samband med träning inspirerade mig till ett blogginlägg på klubbens hemsida. Den här kåseriserien, som jag valt att kalla ”Matnyttiga dissar” utgår från det inlägget.

Det var ju det här med kosten, bränslet och mumset. Det finns bra sätt att förbereda kroppen inför träning och så finns det sämre. Det finns lämpliga sätt att bete sig efter ett träningspass och det finns puckade.

Jag har förstått att det inte är ovanligt att man inte äter tillräckligt mellan lunch och träning på kvällen. Många gånger när jag tränat med någon efter arbetstid på kvällen har det kommit fram att personen ifråga inte käkat något sedan lunch sex-sju timmar tidigare. ”Men det var en stor lunch”, ursäktar de sig med om jag skulle påpeka det bristfälliga i deras beteende. Det hjälper tyvärr inte att det var en stor lunch.

Kroppens bränslesystem skiljer sig en smula från t.ex. en bils. En bil kan du tanka full och sedan brukar du bensinen så länge som den ligger där i tanken. En människas bränsleförvaring ser lite annorlunda  ut. Även om du trycker i dig en sjurätters frukost på tiotusen kalorier behöver du ändå ladda på nytt blodsocker om du ska köra ett hårt pass på kvällen. Kroppen behöver regelbunden bränsletankning.

Kortfattat och generellt kan man säga att ett rejält mål mat med långsamma kolhydrater skall avslutas 2,5-3 timmar före träning. Ett lättare mellanmål bör avslutas en dryg timma innan passet. Efter ett hårt pass ska du få i dig snabba kolhydrater så snart som möjligt och fyll på med en bra laddning protein. Efter ett lättare pass behöver du inte ha lika bråttom med att fylla på.

Träning och kost - vanliga fel

Träning och kost – vanliga fel

Vilken tallriksmodell, matmängd och återhämtning som passar dig bäst får du reda ut själv. Om du tränar så är det din skyldighet att ta reda på hur kroppen reagerar på det och hur du vill att den skall behandlas. Är du osäker på vilka resultat din träning i kombination med din kosthållning ger? Då föreslår jag att du läser passande artiklar, böcker och surfa in på hemsidor kring kost och träning. Kolla upp lite för och nackdelar med olika förslag och tips. Glöm inte att läsa kritiskt, det finns gott om skumma teorier där ute. Var försiktig med livsmedelföretagens råd, ofta är de mer måna om sin omsättning än din hälsa. Du kan börja din resa på livsmedelsverkets hemsida, det ger dig en bra bas att stå på.

0

Författat av

Matiss Silins är skribent och spokenwordpedagog som bl.a. skrivit krönikor kring välmående och bloggat om kampsport. Han har pluggat både hälsopedagogik och näringslära men det gjorde honom mest skeptisk till hälsoindustrin. Såhär tänker han om hemsidan: ”Må-bättre är en inspirerande idé som sätter igång tankarna kring vad hälsa är. Efter att ha pluggat idrottsvetenskap, näringslära och hälsopedagogik under flera år blev jag störd av att hälsa har blivit en industri. Det verkar som att det ska handla om perfektion och inte välmående. Hälsa för mig är att nå välbefinnande i min vardag samtidigt som jag kan koncentrera mig på mitt arbete, mina vänner och mina intressen. Att må bra ska inte vara en krävande heltidssysselsättning. Samtidigt handlar välmående om så mycket. Jag vill berätta om allt som påverkar mitt välbefinnande - gymmet, min matlagning, vem jag ser i spegeln under mina bra dagar, samma person i spegeln en dålig dag, sex, politik, dekadens, kultur, festivaler m.m. Idén med Må Mättre tilltalade mig. Känner jag mig lite oengagerad eller slö kan jag med bara några klick få flera tips på hur jag kan göra min dag bättre, roligare och givande. Må-bättre har ingen dold agenda eller given ideologi, olika människor strävar efter hälsa på olika sätt. Här får du inblick i någras liv och tankevärld. Frågan vi vill att du skall kunna få svar på här är helt enkelt: Hur mår du bra?” Som estradpoet, föreläsare och pedagog har Matiss pratat om skrivande och sin syn på språk t.ex. i Sveriges Radio P3 (chickitikaowhao), på Bok och Biblioteksmässan och för företagsledare. Nu skriver och videobloggar han här så ofta han kan. På Må-bättre.se kan du ta del av hans funderingar kring ett enkelt välmående.

Kommentera på artikeln