6 små saker för ett enklare liv

Författat av:

6 små saker för ett enklare liv

“First we make our habits, then our habits make us.”
John C. Noble

Som du vet så tror vi på Må Bättre att små omställningar i en persons liv kan leda till stora förändringar. Därför har vi valt att skriva en artikel med 6 små saker som kan hjälpa dig till ett enklare liv. Kom ihåg att bara du vet vilka förändringar som du har råd att göra med ditt liv.

Var sak har sin plats

Om var sak har sin plats i ditt hem blir det lättare att hålla ordningen i schack och framför allt lättare att hitta saker när du behöver dem. Din omgivning påverkar alltid hur du mår på insidan. Det är väldigt svårt att känna sig lugn och tillfreds i en stökig miljö, precis som det är lättare att slappna av och finna ro i en strukturerad och ordnad miljö. Jag tycker om att ha saker ordnade även när jag är ute för en sväng på stan. Mobilen är alltid i samma jackficka och plånboken alltid i samma byxficka. Det gör att jag snabbare märker om jag lämnat hemmet och glömt någon av mina viktigaste prylar. Enklare liv.

Handla mat en gång i veckan

Det kommer leda till att du sparar både tid och pengar. Förmodligen kommer du inte köpa lika mycket onyttiga matvaror heller. De flesta småköp sker när vi har lågt blodsocker vilket leder till att vi gärna stoppar ner lite extra fett, salt och socker i varukorgen.

Laga mer mat än vad du äter

Jag brukar oftast laga två eller tre extra portioner med mat när jag väl ställer mig i köket och fipplar. Det gör att jag sparar tid eftersom maten för nästa måltid redan är klart att äta, det leder också till mindre disk. Den främsta fördelen är att jag får mat över att ta med till jobbet vilket sparar en hel del pengar i längden. Efter träningar är det också skönt att ha något färdigt i kylskåpet som bara är till att värma och äta.

Finn struktur på morgonen

Att var sak har sin plats fungerar oftast, men ibland brukar bli en eller två extra kaffekoppar kvar på kontoret eller vardagsrumsbordet. Försök spendera en eller två minuter av morgonen på jobbet till att plocka undan eventuell disk, lägga i ordning papper och tömma papperskorgen om det behövs. Kom ihåg att ditt sinne och humör anpassar sig efter din omgivning.

Skriv ner saker

Jag försöker ofta ha en penna och ett litet anteckningsblock till hands vart jag än går, ibland fungerar även telefonen. Det gör att jag kan skriva ner tankar, idéer och saker jag måste komma ihåg att göra. Att försöka hålla saker i minnet är bra, men att fylla upp sinnet med onödiga vardagliga uppgifter istället för positiva minnen från helgen känns onödigt. Positiva tankar håller jag kvar i mig, de tråkiga uppgifterna åker ner på papper istället.

hälsa, bra hälsa

hälsa, bra hälsa

Var 5 eller 10 minuter tidig

Jag är hellre 15 minuter tidig till ett möte eller en träff än 2 minuter sen. Att vara tidig till avtalade möten ger inte bara dig en chans att varva ner och utöva tacksamhet, utan visar också för den person som du eventuellt ska möta att du är punktlig och strukturerad. Något som oftast ses som en bra egenskap hos en person.

Nu låter det säkert som att jag minsann har allt på plats i mitt hem och i mitt liv, men det är långt ifrån sanningen. Mitt liv är stressigt, mitt hem är ibland stökigt och jag handlar gärna med mig en bytta glass hem efter en lång fredag på jobbet. Detta har jag inga problem med att understryka, men genom att ha punkterna ovan som mål eller vision kommer jag i alla fall lite närmare ett lugnare liv och en bättre hälsa.

0

Författat av

Är grundare av Må-Bättre.se och en av skribenterna på Må-Bättreredaktionen. Har under större delen av sitt liv verkat som chefsinstruktör inom Svenska Riksidrottsförbundet och Svenska Budo- och Kampsportsförbundet. Såhär tänker han själv om webplatsen: "Må-Bättre.se ska verka för att avdramatisera välmående och hälsa. Oftast behövs så lite för att må så mycket bättre och jag hoppas att inläggen vi publicerar här får våra besökare att inse att de själva är i kontroll över sitt liv och välmående. Oavsett vilken ålder man är i och hur stadgat ens liv är finns det alltid möjlighet till att öka välbefinnandet utan att kasta om tillvaron. Jag hoppas att vår webbplats blir ett naturligt stopp för våra besökare kring lunch- och fikaraster"

Kommentera på artikeln