Hälsokosten som får dig att må bättre

Författat av:

Hälsokosten som får dig att må bättre

Över 70 000 vetenskapliga studier som gjorts det senaste årtiondet visar på att de flesta människor både blir friskare och mår bättre av att äta någon form av kosttillskott. Oavsett om man är frisk eller sjuk, tränar eller inte tränar, så kan kosttillskott av hög kvalitet förbättra hälsan och förenkla vardagen på många vis. Anledningarna till att äta kosttillskott har aldrig varit fler än nu.

Vi får inte i oss den näring vi behöver

Jordburks- och matindustrin är inte vad den en gång var. Eftersom pris och smak är de viktigaste faktorerna för oss konsumenter när vi väljer matvaror hamnar själva näringsinnehållet (den kanske viktigaste faktorn) på tredjeplats. Detta leder till att vi kan äta enorma mängder med billig och välsmakande livsmedel utan att egentligen få i oss den näring som våra kroppar behöver. Undersökningar som gjorts ibland annat Tyskland, Sverige och Nya Zeeland visar på att näringsinnehållet i våra odlande livsmedel har sjunkit med nästan 12% de senaste 50 åren tack vare att vi utarmar matjorden på näring. Matjord måste få vila och återfå näring mellan skördarna och eftersom matindustrin ställer krav på flera skördar per år är inte detta möjligt längre.

Som namnet skvallrar om bör aldrig ett kosttillskott ersätta din vanliga kost. Som komplement till din dagliga kosthållning kan det dock göra en väldig skillnad på ditt välbefinnande. Kosttillskott och hälsokost kommer i många olika typer och märken. Vilket kosttillskott som just du behöver beror såklart på din livsstil och den kosthållning du redan har. Du kan få mycket hjälp av läkare, apotekare, dietister och personal som jobbar i seriösa hälsokostbutiker.

Kretsloppet i Borås

Kretsloppet i Borås

Kosttillskott

Vitaminer

Skörbjugg är en bristsjukdom som kan uppstå av brist på C-vitamin. Skörbjugg är extremt ovanligt i Sverige – lika så brist på C-vitamin. Det finns dock andra vitaminer som många av oss lider brist på. D-vitamin är något som vi nordbor ofta får i oss för lite av. Mycket D-vitamin skapas i kroppen när vi utsätts för solens värmande strålar och det hjälper till att hålla immunförsvaret starkt och kalciumnivåerna i blodet normalt. Brist på D-vitamin kan leda till trötthet, dåsighet och är i många fall anledningen till att så många av oss känner av den såkallade höstdepressionen som kommer varje år när solen inte längre sprider sina strålar lika generöst över oss. I de flesta hälsokostbutiker finns det kosttillskott som kombinerar många olika vitaminsorter.

Protein

Proteinpulver och proteintillskott hjälper kroppen med de byggstenar som krävs för att skapa muskelmassa och förnya celler i kroppen, så för dig som tränar är detta ett bra kosttillskott. Protein hjälper dig också att hålla dig mätt under längre perioder, vilket kan hjälpa dig som går med ett konstant sötsug eller hungerkänsla. Många har uppfattningen att proteintillskott endast är viktigt för dem som lyfter tunga vikter och styrketränar, men så är inte fallet. De som spelar fotboll, cyklar eller löptränar är ofta i ännu större behov av protein eftersom de förbränner fler kalorier under ett pass. Det finns väldigt bra proteinpulver för en resonlig summa.

Kreatin

Kreatin är en naturligt förekommande substans som kroppen bildar av olika aminosyror och har en rad fördelar, speciellt för dig som tränar. För att tillgång till kreatinets fördelar måste man dock äta en enorm mängd med kött och fisk varje dag. En normal dos av kreatin brukar ligga på ca 5gram vilket innebär att du måste äta över 1 kilo kött flera gånger om dagen för att få ut någon effekt. Det behöver nog inte understrykas hur ogenomförbart det blir i längden, därför är kreatintillskott en bra idé. Ökad styrka, uthållighet och musskelmassa är bara några av kreatinets fördelar.

Det var allt jag hade för idag, kära läsare! :-) Glöm inte att lämna en kommentar eller två på artikeln, oavsett om du tyckte om den eller hatade den! Om du vill få lite extra uppmärksamhet och likes av dina vänner på Facebook och Twitter idag kan du dela den här artikeln genom att klicka på Facebook- och Twitterikonerna nedan till vänster.

För att inte vara den som går miste om nästa underbara artikel här på Må Bättre kan du följa oss genom Blogglovin’ här! eller via Twitter. Vill du prenumerera på våra artiklar i din iPhone, iPad eller Android kan du klicka på vår RSS-feed här!

/Andréas

0

Författat av

Är grundare av Må-Bättre.se och en av skribenterna på Må-Bättreredaktionen. Har under större delen av sitt liv verkat som chefsinstruktör inom Svenska Riksidrottsförbundet och Svenska Budo- och Kampsportsförbundet. Såhär tänker han själv om webplatsen: "Må-Bättre.se ska verka för att avdramatisera välmående och hälsa. Oftast behövs så lite för att må så mycket bättre och jag hoppas att inläggen vi publicerar här får våra besökare att inse att de själva är i kontroll över sitt liv och välmående. Oavsett vilken ålder man är i och hur stadgat ens liv är finns det alltid möjlighet till att öka välbefinnandet utan att kasta om tillvaron. Jag hoppas att vår webbplats blir ett naturligt stopp för våra besökare kring lunch- och fikaraster"

You must be logged in to post a comment.