Hur hanterar man ilska?

Författat av:

Hur hanterar man ilska?

När var du riktigt arg senast och hur hanterar du ilska? Visst ser vi ofta på ilska som en vild och negativ känsla som för med sig dåliga konsekvenser? jag menar, ilska får oss att fatta irrationella beslut som kan leda till självdestruktiva handlingar. Detta i sin tur gör att vi strävar efter att kunna förtrycka och avleda ilska så fort det uppstår, men precis som alla andra känslor har även ilska sina fördelar. Faktum är att du kan använda dig av din ilska för att nå väldigt positiva resultat i olika sammanhang. Här har du 5 psykologiska studier som visar på att du kan vända ilska till något positivt.

hantera ilska

hantera ilska

Hantera ilska

Ibland hör jag hur folk pratar om att omvandla sin ilska till motivation genom att ”använda ilska som en positiv drivkraft”, men jag tror att ilska redan är en positiv drivkraft om man vet hur man ska nyttja den. Många av oss är väldigt rädda för att känna ilska och försöker därför vifta bord den så fort som möjligt, men om du istället accepterar din ilska och undersöker vad den gör med dig kan du bryta igenom barriärer som annars verkat ogenomträngliga.

I en studie visades försökspersoner bilder på olika åtråvärda saker som pengar, mat och fysisk närhet. Försökspersonerna skulle därefter ranka hur gärna eller hur mycket de villa ha eller känna sakerna som visades på bilderna. Resultatet visade att de försökspersoner som fick se en bild på ett args ansikte innan de fick se bilden på det åtråvärda objektet ville ha objektet mer än de försökspersoner som slapp se det arga ansiktet.

När vi vill ha något vill vi ha det ännu mer när vi är arga, därför kan konstruktiv ilska få dig att jobba hårdare för att nå ditt åtråvärda mål (Aarts et al., 2010).

Arga människor är mer positiva

Du kanske tycker att det låter motsägelsefullt, för det gjorde jag när jag hörde att arga människor har något gemensamt med glada människor – de är mer optimistiska.

Strax efter terrorattackerna i USA den 11 september gjorde forskare en undersökning som visade på att de människor som kände mest ilska över attackerna också oroade sig mindre för ytterligare attacker. De människor som upplevde rädsla efter terrorattackerna var mer säkra på att nya attacker skulle komma inom kort (Lerner et al., 2003).

Ilska kan stärka ditt förhållande

Ilska och vrede är en naturlig reaktion på att ha blivit illa behandlad av någon. Det är vårat sätt att kommunicera missnöje på, men trots detta är vi väldigt snabba på att sopa dessa känslor under mattan när de uppstår. Vad får det för konsekvenser i ditt förhållande?

Forskning visar faktiskt på att förtryckt ilska kan vara skadligt för ett bra förhållande (Baumeister et al., 1990). Problemet ligger i att din partner inte vet när han eller hon gjort något fel om du alltid maskerar eller förtrycker din känsla av ilska och missnöje. Det leder till att din partner fortsätter göra fel mot dig. Att uttrycka ilska på ett konstruktivt sätt för att hitta en lösning på problem ger mycket bättre resultat i längden än att sopa allt under mattan.

Hur hanterar du din ilska?

Hur hanterar du din ilska?

Ilska kan lära dig mer om vem du är

Om du tillåter det så kan ilska ge dig en mer realistisk syn på dig själv och vem du faktiskt är.

Ett stort gäng med amerikaner och ryssar fick besvara en fråga om hur deras senaste vredesutbrott fick dem att känna i efterhand Kassinove et al., 1997). 55% svarade att ilskan hade lett till något positivt i slutändan. Därtill svarade en tredjedel att ilskan hade givit dem en större insikt om deras egna brister och svagheter. Om du kan fastställa när och varför du blir arg kan du förbättra din livskvalitet och stärka din syn på dig själv.

Är ilska bra eller dåligt?

Jag tror att ilska kan minska fysisk våld, stärka förhållanden och leda till en mer optimistisk syn på livet, men självklart kan ilska också vara en destruktiv känsla som jag nämnde i början av denna artikeln. Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är vad som gör mänskliga känslor så intressanta att läsa om; lycka är inte alltid bra och ilska är inte alltid dåligt (även om det känns så). En olycklig person har lättare för att uppfatta svagheter och en arg människa blir mer handlingskraftig.

När jag skrev denna artikeln gjorde jag det i tron på att vi människor behöver påminnas om att även farliga känslor har sina fördelar så länge de används på ett bra sätt.

Dessa tre punkter tycker jag sammanfattar konstruktiv ilska på ett bra sätt:

  • Personen som orsakat ilskan vara närvarande
  • Ilskan måste vara proportionerlig till vad som orsakade den
  • När man uttrycker ilskan måste man vara inställd på att lösa ett problem, inte bara prata om hur dåligt man mår.

Ilska och vrede kan vara ett kraftfullt verktyg som bör användas varsamt eftersom det kan vara svårt att kontrollera.

Så! Nu är det din tur att besvara frågan som jag ställde i början av artikeln. När hade du ditt senaste vredesutbrott och hur hanterade du ilskan? Du får gärna vara anonym när du lämnar din kommentar nedan och glöm för allt i världen inte att ge den blå Like-knappen ett rejält klick innan du går!

4

Författat av

Är grundare av Må-Bättre.se och en av skribenterna på Må-Bättreredaktionen. Har under större delen av sitt liv verkat som chefsinstruktör inom Svenska Riksidrottsförbundet och Svenska Budo- och Kampsportsförbundet. Såhär tänker han själv om webplatsen: "Må-Bättre.se ska verka för att avdramatisera välmående och hälsa. Oftast behövs så lite för att må så mycket bättre och jag hoppas att inläggen vi publicerar här får våra besökare att inse att de själva är i kontroll över sitt liv och välmående. Oavsett vilken ålder man är i och hur stadgat ens liv är finns det alltid möjlighet till att öka välbefinnandet utan att kasta om tillvaron. Jag hoppas att vår webbplats blir ett naturligt stopp för våra besökare kring lunch- och fikaraster"

Kommentarer

  1. Hanna  maj 15, 2013

    Hej!

    Intressant inlägg och jag håller mig dig. Ilska är inte enbart en dålig känsla, så länge den uttryck på ett vettigt och konstruktiv vis så kan den hjälpa oss och människor i vår närhet att växa som människor. Att förtrycka ilskan kan däremot göra tvärt om.

    Ha det bra
    Hanna

    (svara)
  2. Person  maj 30, 2013

    Hej! Är glad att du tyckte om min blogg och följer den. Du skriver själv väldigt bra och inspirerande. Det är en glädje att sprida positiv energi vare sig det är i en blogg eller annat. Önskar dig bara bra dagar! :) mvh person

    (svara)
  3. Anonym  september 3, 2014

    Arg så arg och det håller mig vaken. Förmodligen är mängden ilska inte rätt. Den har varit nertryckt i så många år att jag är ovan att känna ilska och vet inte hur jag ska få ut den ur kroppen. Men en dag ska jag bli kompis med den känslan men man måste visst ha tålamod innan man når dit.Gör inte som jag utan våga känn även det som inte är positivt och säg det högt. På väg mot ett mer kännande liv :-).

    (svara)
  4. Anonym  februari 23, 2017

    Till slut hände det. Jag fick klart för mig mönstret att min särbo försökt forma mig utifrån sina egna behov. Han har flyttat fokus från sin egen ilska över att jag inte vill göra som han vill till att få det att verka som ett tillkortakommande hos mig. Det kändes grundfel. Och då svor jag. Det kändes så rätt. Han stack. Efter en messväxling under en kort stund har det varit tyst. Ilskan gav mig kraften att se att jag har rätt till mina känslor, mina gränser och att det inte ska handla om att jag ska anpassa mig efter honom. Jag blev euforisk i två dagar och det sitter fortfarande i. Jag är oerhört stolt över denna kraft inom mig som till slut tog plats och sa ifrån.

    (svara)

Lämna ett svar till Hanna
Klicka här för att avbryta