Motion är bra för spermiernas hälsa

Författat av:

Motion är bra för spermiernas hälsa

Är du en man som vill bli lite mer fertil? Så bra, för nu finns det ny forskning som kan hjälpa dina spermier att må bättre. Män som motionerar regelbundet får inte bara bättre hälsa, minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, stroke och diabetes. Ny forskning visar att även en mans spermier får bättre hälsa genom att mannen motionerar och tränar. Spermierna blir fler i antal och piggare än någonsin!

Motion är bra för spermierna

Forskarna som upptäckte hur snabba och hälsosamma simmare killar får av motion och styrketräning är ifrån University of Cordoba i Spanien.
”Trots att fler undersökningar behöver göras inom området kan vi se att motion förbättrar mäns hormonbalans och således stimulerar produktionen av spermier,” detta sa Diana Vaamonde som var forskningsledare till undersökningen i ett uttalande till Mail online.

Extremsport där emot…

Samma forskare har funnit att män som håller på med extremsport har sämre spermaproduktion än vad som anses normalt. Tydligen är där sporter där stresshormon oregelbundet exploderar ut i kroppen inte så hälsosamt för den hormonbalans som måste råda för att spermier ska produceras på ett bra och hälsosamt sätt. Bungie jump och fallskärmshoppning bör därför undvikas om man är ute efter att skaffa barn lättare, även om det kanske får en att må bättre psykiskt.

…och höghöjdsträning

Höghöjdsträning har också visats sig påverka produktionen av sperma och dess hälsa. Män som regelbundet tränar i syrefattiga miljöer får färre men mer alerta spermier.

spermier

Spermier och ägg – livets under

Motion och fysisk aktivitet påverkar också kvinnors fertilitet och hälsa. Regelbunden motion gör en kvinna mer fertil, men går det för långt kan motion vara det bästa preventivmedlet som finns. Detta gäller för det mesta kvinnor som elitidrottar och anstränger sig hårt dagligen. Lagom är som alltid bäst om man vill må bättre.

Glöm inte att lämna en kommentar eller två på artikeln, oavsett om du tyckte om den eller hatade den! Om du vill få lite extra uppmärksamhet och likes av dina vänner på Facebook och Twitter idag kan du dela den här artikeln genom att klicka på Facebook- och Twitterikonerna nedan till vänster.

För att inte vara den som går miste om nästa underbara artikel här på Må Bättre kan du följa oss genom Blogglovin’ här! eller via Twitter. Vill du prenumerera på våra artiklar i din iPhone, iPad eller Android kan du klicka på vår RSS-feed här!

/Andréas

1

Författat av

Är grundare av Må-Bättre.se och en av skribenterna på Må-Bättreredaktionen. Har under större delen av sitt liv verkat som chefsinstruktör inom Svenska Riksidrottsförbundet och Svenska Budo- och Kampsportsförbundet. Såhär tänker han själv om webplatsen: "Må-Bättre.se ska verka för att avdramatisera välmående och hälsa. Oftast behövs så lite för att må så mycket bättre och jag hoppas att inläggen vi publicerar här får våra besökare att inse att de själva är i kontroll över sitt liv och välmående. Oavsett vilken ålder man är i och hur stadgat ens liv är finns det alltid möjlighet till att öka välbefinnandet utan att kasta om tillvaron. Jag hoppas att vår webbplats blir ett naturligt stopp för våra besökare kring lunch- och fikaraster"

Kommentarer

  1. Moa  november 16, 2012

    Superbra blogg! Väldigt läsvärd :)

You must be logged in to post a comment.