Nyårslöften för 2013

Författat av:

Nyårslöften för 2013

Det nya året närmar sig med stormsteg och det börjar bli dags att bestämma vilka nyårslöften man skall ha. Själv har jag aldrig skrivit några nyårslöften eftersom jag året runt är väldigt flitig med att skriva ner mina aktuella mål. För mig är det jätteviktigt att alltid ha mål att sträva mot eftersom de gör att man utvecklas och att man tar sig tid att fundera över hur man vill att ens liv skall se ut. Är man inte van vid att göra så eller om man har mål som är inom ramen för året 2013 tror jag att nyårslöften är ett jättebra sätt att komma igång med det!

Det finns en del saker man bör tänka på när man skriver sina nyårslöften eller mål som gör att chanserna ökar att du kommer uppfylla dem och de listas nedan:

Sätt delmål

Om man har mål som är lite ”tyngre” och som kommer ta tid och arbete att uppnå är det viktigt att man sätter delmål. Om man till exempel vill gå ner tio kilo i vikt är det bra om man specificerar när man skall ha gått ner 2, 4, 6 kilo och så vidare. Detta gör att målet inte känns så avlägset - man får en känsla av att det går framåt och det blir lättare att fortsätta tills man nått sitt fullständiga mål.

Inkludera mindre mål

Lägg några löften till din lista som är lite lättare att uppnå. Likt i den första punkten är det viktigt att man känner att det går framåt och stora nyårslöften som känns avlägsna och svåra att uppnå är inte särskilt bra för motivationen. En lista däremot med mål som man får kryssa av emellanåt gör det mycket roligare och man kommer tillslut vilja beta av fler och fler – det blir en positiv cirkel. Det blir också lättare att hantera att vissa mål kanske inte infriats när man hade planerat det.

Motgångar

Straffa inte dig själv för att du inte nått ett mål. Sätt dig ner och gå igenom listan, är den fortfarande relevant? Ta ut det viktigaste och lägg upp en plan på hur du skall nå målet, vilka steg kan du ta redan nu? Känns det tungt kan det vara bra att börja med ett litet mål så att man får känna att man kommer någon vart med listan.

Sikta högt

Jag läste nyligen en intervju med en affärskvinna som sa att hon alltid tog uppdrag som kändes lite för svåra för att hon skulle utmana sig själv och utvecklas. Jag tror att det ligger något i det. Själv har jag gärna ett mål som nästan känns ouppnåeligt för då har jag något att sträva efter som gör att jag kämpar lite hårdare och får motivation.

Tydlighet

Formulera målen så tydligt du kan! Det är till exempel bättre att säga ”jag skall promenera 10 minuter innan frukost varje dag” än att säga ”jag skall promenera mer”. Vad är mer? Mål skall vara väldigt tydliga och helst mätbara på ett eller annat sätt, då blir de lättare att jobba mot. Dessutom vet man när man verkligen nått dem vilket ger motivation och lön för mödan.

Kom ihåg: ge inte upp, om det blir motigt kan du ta ett mål i taget. Försök inte göra allt på en gång och var inte för sträng mot dig själv. Gläd dig också även över de minsta bedrifter för de är ett steg framåt även de! Lycka till nu allihopa! Jag hoppas att ni tyckte artikeln var hjälpsam och dela gärna med er av era mål i kommentarerna.

/Caroline

0

Författat av

Caroline Johansson är skribent på Må Bättre-redaktionen. Hennes stora intresse för träning innefattar allt från latinska namn på muskler till japanska namn på kasttekniker. Trots ett brett intresseområde vad det gäller träning är det kampsporten som hon fastnat för. Såhär säger hon själv: "Jag tror inte på dagstidningarnas mirakelkurer eller konstiga bantningspiller. Jag tror på att hitta enkla, hälsosamma sätt att hålla sig i form och ha en välmående kropp med resultat som varar i det långa loppet. Det viktigaste för att man skall lyckas med det här anser jag är att man väljer de metoder som man trivs med och tycker är roliga. Att ta hand om sin kropp skall inte kännas som ett jobb utan som en självklarhet. Må-bättre.se är ett utmärkt forum för att hitta nya träningsformer, motivation och intressanta artiklar om allt som handlar om välmående."

Kommentera på artikeln