Bli kvitt dina sömnproblem i 6 enkla steg

Författat av:

Bli kvitt dina sömnproblem i 6 enkla steg

Jag har problem med sömnen, jag kan inte sova! Ta det lugnt, du är inte ensam med dina sömnproblem. I undersökningar om vad som skulle öka människors livskvalitet hamnar en god natts sömn väldigt högt upp. Många av oss får alldeles för lite sömn än vad vi borde och sömnproblem blir allt vanligare.

Får du för lite sömn sänks din kognitiva förmåga vilket innebär att du får sämre minne, dåligare koncentrationsförmåga och helt enkelt en segare hjärna. Sömnbrist är också kopplat till ökad oro och risk för depression. Tyvärr blir inte sömnen bättre med åldern heller; mellan 12- och 40% av alla människor över 65år lider av insomnia eller sömnproblem.

sömnproblem

Sömnproblem

Det finns mängder med metoder som sägs bekämpa sömnproblem. Allt ifrån sömntabletter till hypnos och vidare till meditation. Problemet med sömntabletter är deras sidoeffekter, de kan till och med vara beroendeframkallande. Även hypnos och meditation faller kort när det kommer till att åtgärda sömnbrist. Allt för få människor botas av dessa alternativa metoder. Det finns dock en psykologisk metod som har visats sig framgångsrik inom detta ämne.

Bota sömnproblem i 6 steg

Professor Richard R. Bootzin har forskat om sömnproblem under många år på University of Arizona Sleep Research Lab. Enligt honom är den mest lyckade psykologiska metoden för att bota sömnbrist något som kallas för Stimulus Control Therapy (Morin et al., 2006). Metoden består av sex väldigt enkla steg:

  1. Vänta med att lägga dig ner och somna tills du är riktigt sömnig.
  2. Använd inte din säng till något annat än sömn. Det innebär att du inte ska ligga och läsa, se på tv eller sitta och äta i din säng. Sex är det enda undantaget som finns.
  3. Om du har svårt för att somna ska du inte ligga kvar i sängen. Gå istället in i ett annat rum och stanna där så länge du känner för det. Målet är att associera din säng med sömn, inget annat. Om du ligger i din säng under mer än 20 minuter utan att somna bör du gå upp, oavsett hur sent det är.
  4. Upprepa steg 3 så många gånger det är nödvändigt om du fortfarande inte kan somna.
  5. Ställ din väckarklocka varje kväll så du går upp vid samma tid varje morgon, oavsett hur mycket sömn du har fått under natten. Detta hjälper din kropp att få en jämn sömnrytm.
  6.  Ta inte små tupplurar under dagen.

Sömnproblem och sömnbrist

Denna metod grundar sig på samma psykologiska idé som Pavlovs dreglande hundar, genom att associera viss stimuli med olika handlingar och tankar. Pavlovs berömda hundar började dregla när en klocka ringde eftersom de associerade klockans ljud med att bli matade. Efter en tid började hundarna dregla när klockan ringde även om du inte fick någon mat. Byt ut klockan mot din säng och maten mot sömn så är det i princip samma sak.

sömnproblem

Sömnproblem

Om du lär dig att använda din säng för andra saker än sömn kommer du inte vilja sova när du lägger dig i sängen heller. Detta gäller för både tankar och handlingar. Det är viktigt att du inte ser på TV i sängen, men det är minst lika viktigt att du inte ligger i sängen och oroar dig över att du inte somnar eftersom du då associerar sängen med oro istället för sömn. Denna metod gör att du kopplar sängen till sömn och inte till något annat (förutom sex!).

Testa gärna den här metoden om du har sömnproblem. Jag personligen brukar inte ha problem med att somna. Under vissa stressiga perioder i mitt liv brukar sömnen bli lite lidande dock. Den här metoden tar för givet att du inte sveper en dubbel espresso eller gör något annat fatalt fel innan du går och lägger dig. Det var allt jag hade för idag kära läsare :-) Glöm för nu inte att trycka på den blå Like-knappen nedan!

1

Författat av

Är grundare av Må-Bättre.se och en av skribenterna på Må-Bättreredaktionen. Har under större delen av sitt liv verkat som chefsinstruktör inom Svenska Riksidrottsförbundet och Svenska Budo- och Kampsportsförbundet. Såhär tänker han själv om webplatsen: "Må-Bättre.se ska verka för att avdramatisera välmående och hälsa. Oftast behövs så lite för att må så mycket bättre och jag hoppas att inläggen vi publicerar här får våra besökare att inse att de själva är i kontroll över sitt liv och välmående. Oavsett vilken ålder man är i och hur stadgat ens liv är finns det alltid möjlighet till att öka välbefinnandet utan att kasta om tillvaron. Jag hoppas att vår webbplats blir ett naturligt stopp för våra besökare kring lunch- och fikaraster"

Kommentarer

  1. Kaela  april 29, 2013

    Jag har verkligen inga sömnproblem..
    Men jag har haft – och tycker råden här är jättebra.
    PS. Hittade till dig via din fina goa kommentar i min blogg.

    Kram

    (svara)

Kommentera på artikeln