Intervallövningen som bränner fett på 4 minuter

Författat av:

Intervallövningen som bränner fett på 4 minuter

Första gången jag hörde om den här intervallövningen så tänkte jag något i stil med hur svårt kan det vara? 4 minuter senare var min fråga besvarad med råge när jag satt flämtandes på bänk med en skvalpande vattenflaska i min skakande högerhand. Sedan dess har detta varit en av mina favoritövningar när det kommer till tidseffektiv träning som ger väldigt bra resultat. Du kan utföra denna intervallövning både i hemmet och på gymmet med den träningsövning som passar just dig bäst. Självklart kan du applicera den på cykling och löpning också!

Det sägs att denna intervallövning är det närmsta fitnessvärlden har kommit en mirakelövning för att bränna fett på kort tid. Vissa nättidningar tar de betalt för att du ska få reda på hur den fungerar, här på Må Bättre får du den gratis såklart! Övningen heter tabata eller tabataintervall eller tabatatest.

Tabata – mirakelträningen

Tabata är en popular träningsmetod som uppfanns av japanen Izumi Tabata 1996 och är väldigt enkel att förstå sig på. En tabataintervall går till så att du väljer en övning så som armhävningar, bänkpress eller löpning. Sedan utför du övningen i ett rasande tempo under 20 sekunder följt av 10 sekunder vila under 8 sett (eller rundor). Den sammanlagda tiden med träning och vila blir då 4 minuter, efter det är träningen över. Om man ställer upp en tabataintervall med situps ser det ut såhär:

  • Runda 1 – 20 sekunder med så många armhävningar som möjligt
    • Vila – 10 sekunder
  • Runda 1 – 20 sekunder med så många armhävningar som möjligt
    • Vila – 10 sekunder
  • Runda 1 – 20 sekunder med så många armhävningar som möjligt
    • Vila – 10 sekunder
  • Runda 1 – 20 sekunder med så många armhävningar som möjligt
    • Vila – 10 sekunder
  • Runda 1 – 20 sekunder med så många armhävningar som möjligt
    • Vila – 10 sekunder
  • Runda 1 – 20 sekunder med så många armhävningar som möjligt
    • Vila – 10 sekunder
  • Runda 1 – 20 sekunder med så många armhävningar som möjligt
    • Vila – 10 sekunder
  • Runda 1 – 20 sekunder med så många armhävningar som möjligt

Hemligheter till en lyckad tabata är att arbeta på ditt absoluta maxtempo under alla rundorna och sedan ta väldigt djupa andetag under de korta vilopauserna. Värm upp kroppen innan du startar tabataintervallen och ge sedan järnet! Ser du inte stjärnor efter de 4 minuterna så har du gjort fel. Tabata är ett jobbigt pass och ett jobbigt sätt att träna på, men det ger väldigt bra resultat på din kondition och fettförbränning. Tack vare att tabata är en sådan effektiv träningsmetod används den flitigt inom crossfit.

Det du behöver för att utföra tabata

Bli så bra du kan bli!

Bli så bra du kan bli!

Vi som skriver artiklarna här på Må Bättre tycker att gym är bra, men inte nödvändiga. Man kan uppnå väldigt bra träningsresultat genom att utföra några korta pass i veckan hemma i vardagsrummet. Därför behöver du egentligen ingen utrustning för att utföra tabataintervall. Den timer som finns på din mobil bör du använda dock. Jobbar du på din absoluta maxnivå kommer du inte ha tid eller ork att ha kolla på sekunderarna samtidigt. Det finns till och med tabata-app för både iPhone- och Androidenheter som är gratis att ladda hem. Jag föredrar appen Tabata-timer. Har du hantlar kan du såklart utföra övningar med dem i en tabataintervall, bara fantasin sätter gränserna.

Ge tabataintervallen en chans och berätta sedan vad du tyckte om den här på Må Bättre!

Det var allt jag hade för idag, kära läsare! :-) Glöm inte att lämna en kommentar eller två på artikeln, oavsett om du tyckte om den eller hatade den! Om du vill få lite extra uppmärksamhet och likes av dina vänner på Facebook och Twitter idag kan du dela den här artikeln genom att klicka på Facebook- och Twitterikonerna nedan till vänster.

För att inte vara den som går miste om nästa underbara artikel här på Må Bättre kan du följa oss genom Blogglovin’ här! eller via Twitter. Vill du prenumerera på våra artiklar i din iPhone, iPad eller Android kan du klicka på vår RSS-feed här!

/Andréas

6

Författat av

Är grundare av Må-Bättre.se och en av skribenterna på Må-Bättreredaktionen. Har under större delen av sitt liv verkat som chefsinstruktör inom Svenska Riksidrottsförbundet och Svenska Budo- och Kampsportsförbundet. Såhär tänker han själv om webplatsen: "Må-Bättre.se ska verka för att avdramatisera välmående och hälsa. Oftast behövs så lite för att må så mycket bättre och jag hoppas att inläggen vi publicerar här får våra besökare att inse att de själva är i kontroll över sitt liv och välmående. Oavsett vilken ålder man är i och hur stadgat ens liv är finns det alltid möjlighet till att öka välbefinnandet utan att kasta om tillvaron. Jag hoppas att vår webbplats blir ett naturligt stopp för våra besökare kring lunch- och fikaraster"

Kommentarer

  1. Bland bakverk och kastruller  december 27, 2012

    Tabata har jag hört talas om på en blogg jag läser. Det verkar vara en spännande träningsform som jag får ta och testa nån dag!!!

    • Andréas Sjöblom  december 27, 2012

      Det tycker jag verkligen att du ska göra, det är en väldigt underskattad träningsform. Återkom gärna när du testat! :)

  2. Claras Life  december 27, 2012

    Tabata är så sjuukt jobbigt!!

  3. Caroline Johansson  januari 29, 2013

    Mina värkande magmuskler kan nu vittna om att tabata är en superbra träningsform! Särskilt då de korta intervallen gör det lättare att pusha sig själv då man ser på klockan att det inte är många sekunder kvar till vila. En träningsform jag rekommenderar varmt!

  4. Angie  februari 11, 2013

    Bra artikel och grym träning. Izumi Tabata är en vis man :)

    • Andréas Sjöblom  februari 11, 2013

      Tack så mycket Angie, kul att det uppskattas och ja han var en tämligen vis man ;-)

You must be logged in to post a comment.