Matnyttiga dissar 4

Författat av:

Matnyttiga dissar 4

Det här exemplet på felaktigt beteende är kanske att betrakta som ett ringa brott, i alla fall för vardagsmotionären.

Förra inlägget handlade om att slarva med återhämtningen. Detta inlägg kommer att handla om motsatsen, att överdriva måltiden efter träning.

Här kommer jag att använda mig själv som exempel. Jag måste erkänna en sak. Ett tag var jag kosttillskottsmissbrukare. Oavsett om jag kört ett stenhårt sparringpass på två timmar eller bara gått en kvällspromenad fyllde jag på med gainer eller proteindryck efteråt. Jag hade kommit i en bra form och var löjligt rädd för att tappa det allra minsta i muskelmassa och ork inför nästa pass.
Det gav väl inga förödande konsekvenser, men det gick åt lite för mycket dyra kosttillskott och jag kanske behövde träna lite mer än nödvändigt för att behålla formen.

Proteinpulver, återhämtningsbars och gainerdrycker kan vara ett nyttigt och smidigt tillskott. Ofta är de dock dyra och inte helt anpassade för matsmältningssystemet. För vardagsmotionärens lite lugnare pass är det kanske bättre med en frukt precis efter passet och sedan en rejäl måltid någon timma efteråt.

Ett utmattande konditionspass eller tungt gympass däremot kräver en rejäl kalorikick just efter träningen, då kan ett tillskott vara precis rätt för dig. Vad jag menar är att det är lämpligt att anpassa återhämtningsfödan till träningspasset. Du behöver inte käka som en bodybuilder om du tränar lugnt. Jag brukar ha en återhämtningsdryck i väskan som jag sveper om passet varit tungt, självklart kompletterar jag med ett riktigt mål mat när jag kommer hem. Kommer jag däremot till en träning som består av lätta teknikövningar och inte så mycket fys så väntar jag till jag kommer hem och äter bara vanlig mat.

Vad jag menar är att bara för att du bytt om till träningskläder behöver du inte pumpa i dig en gainer och ett grillat kycklingbröst.
Som du märkt handlar det här inlägget mest om vad du inte ska göra och inte så mycket om hur du ska göra rätt. Det finns lika många kostvarianter som det finns tränande skulle jag tippa på. Jag repeterar från tidigare inlägg i serien:

En frukt efter träning?

En frukt efter träning?

Kortfattat och generellt kan man säga att ett rejält mål mat med långsamma kolhydrater skall avslutas 2,5-3 timmar före träning. Ett lättare mellanmål bör avslutas ungefär en timma innan passet. Efter ett hårt pass med kampsport ska du få i dig snabba kolhydrater så snart som möjligt och fyll på med en bra laddning protein. Efter ett lättare pass behöver du inte ha lika bråttom med att fylla på.

Vilken tallriksmodell, matmängd och återhämtning som passar dig bäst får du reda ut själv. Om du tränar så är det din skyldighet att ta reda på hur kroppen reagerar på det och hur den skall behandlas. Är du osäker på vilka resultat din träning i kombination med din kosthållning ger? Mitt tips är att läsa passande artiklar, böcker och surfa in på hemsidor kring kost och träning. Kolla upp lite för och nackdelar med olika förslag och tips. Glöm inte att läsa kritiskt, det finns gott om skumma teorier där ute. Passa dig för livsmedelföretagens tips, ofta är de mer måna om sin omsättning än din hälsa. Du kan börja din resa på livsmedelsverkets hemsida, det ger dig en bra bas att stå på.

1

Författat av

Matiss Silins är skribent och spokenwordpedagog som bl.a. skrivit krönikor kring välmående och bloggat om kampsport. Han har pluggat både hälsopedagogik och näringslära men det gjorde honom mest skeptisk till hälsoindustrin. Såhär tänker han om hemsidan: ”Må-bättre är en inspirerande idé som sätter igång tankarna kring vad hälsa är. Efter att ha pluggat idrottsvetenskap, näringslära och hälsopedagogik under flera år blev jag störd av att hälsa har blivit en industri. Det verkar som att det ska handla om perfektion och inte välmående. Hälsa för mig är att nå välbefinnande i min vardag samtidigt som jag kan koncentrera mig på mitt arbete, mina vänner och mina intressen. Att må bra ska inte vara en krävande heltidssysselsättning. Samtidigt handlar välmående om så mycket. Jag vill berätta om allt som påverkar mitt välbefinnande - gymmet, min matlagning, vem jag ser i spegeln under mina bra dagar, samma person i spegeln en dålig dag, sex, politik, dekadens, kultur, festivaler m.m. Idén med Må Mättre tilltalade mig. Känner jag mig lite oengagerad eller slö kan jag med bara några klick få flera tips på hur jag kan göra min dag bättre, roligare och givande. Må-bättre har ingen dold agenda eller given ideologi, olika människor strävar efter hälsa på olika sätt. Här får du inblick i någras liv och tankevärld. Frågan vi vill att du skall kunna få svar på här är helt enkelt: Hur mår du bra?” Som estradpoet, föreläsare och pedagog har Matiss pratat om skrivande och sin syn på språk t.ex. i Sveriges Radio P3 (chickitikaowhao), på Bok och Biblioteksmässan och för företagsledare. Nu skriver och videobloggar han här så ofta han kan. På Må-bättre.se kan du ta del av hans funderingar kring ett enkelt välmående.

Kommentarer

  1. Libeth  december 19, 2012

    Bra skrivet! gillar dina dissar :-)

You must be logged in to post a comment.