Träna med förkylning och feber

Författat av:

Träna med förkylning och feber

Med risk för att låta alldeles för pappig här på Må Bättre; det är mycket förkylningar och sjukdomar som går i dessa tider och det innebär ett litet problem för oss som tränar mycket. Själv blev jag förkyld för 4 veckor sedan och lät då bli att träna i några dagar. När jag kände att nästäppan släppte något började jag genast träna igen och inte många dagar efter det bröt förkylningen ut igen i dubbel styrka. Det fick mig att undra hur länge man egentligen bör vänta med att träna när man varit förkyld eller haft feber. Man vill ju ha ett så kort träningsuppehåll som möjligt för att inte tappa alla resultat man slitit och svettats sig till under flera veckor.

När är man frisk nog att träna igen när man varit sjuk och är det en bra idé att träna när man har lite feber?

Kan man träna när man är sjuk?

Man ska aldrig träna när man är sjuk. Det händer väldigt mycket i kroppen när man är sjuk och det är viktigt att låta kroppen bekämpa infektionen på egen hand under lugna förhållanden. Är du sjuk bör du ligga och vila så mycket som möjligt och äta energirik mat, för även om du vilar på soffan fightas din kropp hårt för att må bättre på insidan. Om du tränar när du lider av feber eller annan krämpa får din kropp dubbelt arbete att kämpa med. Först måste kroppen kämpa för att orka med ditt träningspass och därtill bekämpa infektionen i din kropp. Detta kan i värsta fall vara skadligt för hjärtat, så låt bli att träna när du är sjuk (hytter myndigt med fingret).

Träning efter förkylning och feber

Så hur länge bör man låta bli att träna när man varit sjuk? När jag bläddrade efter svar på nätet fick jag väldigt många olika besked. Det finns otaliga tekniker för att avgöra om man är redo för att träna igen efter en infektion, nästan jobbigt många tekniker. Tydligen beror mycket på vilken typ av sjukdom som du återhämtat dig efter. Den bästa indikatorn på om du är fit for fight är att mäta din vilopuls. Är den 10 slag per minut högre än vanligt bör du avstå från träning, din kropp bekämpar fortfarande en infektion.

Har du haft problem med ”lös mage” är det viktigt att allt har stabiliserat sig ordentligt innan du återupptar din träning. Fungerar inte din matsmältning som den ska får du heller inte i dig den energi som din kropp behöver för att träna. Återhämtar du dig efter influensa bör du vänta med att träna i 7 dagar efter att symptomen försvunnit, har du varit förkyld bör du vänta minst 3 dagar efter att symptomen försvunnit innan du tränar igen.

Börja träna lugnt

När du kommit fram till att det är dags för din första träning efter en tids sängliggande så är det viktigt att första passet är lugnt. Jag brukar alltid ge 110% på första träningspasset efter att jag varit sjuk eller haft ett längre träningsuppehåll (man vill ju inte ha blivit sämre av ett litet uppehåll?). Detta ger mig alltid massa problem i efterhand. Träningsvärken är alltid outhärdlig dagen efteråt och kroppen är mer sliten än någonsin, vilket inte är ett bra sätt att träna på. Jag skulle rekommendera att man kör på 25% av intensiteten som man hade innan sjukdomen bröt ut. Gå inte ut för hårt första passet!

Frisk nog för att träna?

Frisk nog för att träna?

Må bättre – lyssna på din egen kropp

Det absolut viktigaste svaret på frågan om huruvida du är redo för träning eller ej kan bara du ge dig själv. Det handlar om att du lyssnar till din kropp helt enkelt. Mår du bättre? Känner du att energin och livskraften har återvänt? Har du fysiskt ont någonstans? Detta är frågor du bör ställa dig själv för att inte hamna i samma fälla som jag gjorde med ett återfall in i förkylningsträsket. Kanske har du några egna tips att ge våra läsare på Må Bättre? Hur lång tid tar det för dig att rehabilitera dig nog för att börja träna igen? Hur långt var ditt längsta träningsuppehåll på grund av skador eller sjukdomar? Lämna en kommentar nedan och berätta!

Det var allt jag hade för idag, kära läsare av må bättre! Glöm inte att lämna en kommentar eller två på artikeln, oavsett om du tyckte om den eller hatade den! Om du vill få lite extra uppmärksamhet och likes av dina vänner på Facebook och Twitter idag kan du dela den här artikeln genom att klicka på Facebook- och Twitterikonerna nedan till vänster.

För att inte vara den som går miste om nästa underbara artikel här på Må Bättre kan du följa oss genom Blogglovin’ här! eller via Twitter. Vill du prenumerera på våra artiklar i din iPhone, iPad eller Android kan du klicka på vår RSS-feed här!

/Andréas

2

Författat av

Är grundare av Må-Bättre.se och en av skribenterna på Må-Bättreredaktionen. Har under större delen av sitt liv verkat som chefsinstruktör inom Svenska Riksidrottsförbundet och Svenska Budo- och Kampsportsförbundet. Såhär tänker han själv om webplatsen: "Må-Bättre.se ska verka för att avdramatisera välmående och hälsa. Oftast behövs så lite för att må så mycket bättre och jag hoppas att inläggen vi publicerar här får våra besökare att inse att de själva är i kontroll över sitt liv och välmående. Oavsett vilken ålder man är i och hur stadgat ens liv är finns det alltid möjlighet till att öka välbefinnandet utan att kasta om tillvaron. Jag hoppas att vår webbplats blir ett naturligt stopp för våra besökare kring lunch- och fikaraster"

Kommentarer

  1. Lina  februari 3, 2013

    Detta var precis vad jag behövde läsa även om jag egentligen vet om det hela. Fajtas just nu med ont i halsen och andra förkylningssymtom som kommer och går. En dag känner jag mig sjuk och att nåt är på väg att bryta ut för att nån dag senare känna mig pigg och frisk och kan träna utan problem.

    Väldigt frustrerande måste jag säga. Kan det inte bara bestämma sig.

    • Andréas Sjöblom  februari 10, 2013

      Helt rätt Lina.

      Finns inget värre än när kroppen inte kan bestämma sig för att vara sjuk eller frisk. Kul att du gillade inlägget! :)

You must be logged in to post a comment.