Träning när tiden tryter

Författat av:

Träning när tiden tryter

Som student är det inte alltid lätt att få in träning på sitt schema (något som väl egentligen gäller för de flesta idag). Men bland just mina jämnåriga märker jag av en väldigt svår övergångsperiod. Många är vana vid att träna regelbundet i en klubb och att lägga ner väldigt mycket av sin fritid där. När de sedan går de sista åren på gymnasiet börjar det bli alltmer sällan som de tränar och tyvärr ser jag många som nästan slutar helt när de börjar på högskolan. Detta för att de inte längre har tid till att träna så som de brukade. Jag tycker det är så synd när många av de jag pratar med verkligen saknar att träna.

Jag bortprioriterade själv träning under en period då jag hade mycket i skolan men insåg rätt snart att träning var en välbehövlig tid för mig att hämta energi på och samtidigt ett sätt att koppla av. Det var skönt att röra på sig efter att ha suttit still i skolan en hel dag, träningen gav mig mer energi fysiskt men det var också så skönt att få släppa skolan ett tag och tänka på något annat och träffa kompisar på träningen. Jag kunde kanske inte träna lika mycket som tidigare men de gånger det hanns med gav väldigt mycket!

Nu förstår jag att allas intresse och behov av träning är olika men det är ju samtidigt lika på det sätt att vi alla behöver träning i någon form. Att under tre till fem år av högskolestudier lägga ner sin träning kommer ha sina följder och inte vara hållbart i längden. Men det betyder inte att man måste hinna med en elitsatsning inom idrott vid sidan av sina studier eller sitt jobb. Det är helt okej att trappa ner och att variera hur mycket man tränar efter hur mycket man har att göra. Om man pendlar kan det vara svårt att hinna till föreningars träningspass som har fasta tider men det finns ju så många andra träningssätt! Allt från att gå till ett gym dit du kan gå när det passar dig till att träna hemma i hallen eller gå på promenad med en vän. Det finns så mycket att välja på och till alla studenter och träningssugna människor där ute med pressat schema tänkte jag göra en liten miniserie här på Må Bättre med tips på olika träningar för den som har ont om tid och begränsad yta att träna på hemma. En del nya grejer och kanske några svettiga godingar från arkivet. Hoppas ni kommer gilla den!

/Caroline

 

0

Författat av

Caroline Johansson är skribent på Må Bättre-redaktionen. Hennes stora intresse för träning innefattar allt från latinska namn på muskler till japanska namn på kasttekniker. Trots ett brett intresseområde vad det gäller träning är det kampsporten som hon fastnat för. Såhär säger hon själv: "Jag tror inte på dagstidningarnas mirakelkurer eller konstiga bantningspiller. Jag tror på att hitta enkla, hälsosamma sätt att hålla sig i form och ha en välmående kropp med resultat som varar i det långa loppet. Det viktigaste för att man skall lyckas med det här anser jag är att man väljer de metoder som man trivs med och tycker är roliga. Att ta hand om sin kropp skall inte kännas som ett jobb utan som en självklarhet. Må-bättre.se är ett utmärkt forum för att hitta nya träningsformer, motivation och intressanta artiklar om allt som handlar om välmående."

Kommentera på artikeln