Vad är du tacksam för?

Författat av:

Vad är du tacksam för?

Vad är nyckeln till lycka? Är det pengar, mat, sex eller kanske kärlek? För en månad sedan publicerade tidningen National Health i USA en artikel som beskriver nyckeln till lycka och välgång som något helt annat. Det är en nyckel som alla kan smida själva när som helst – tacksamhet.

Tacksamhet för mig är att uppmärksamma och uppskatta det som är positivt i världen, speciellt i ens egna personliga värld. Att skifta fokus från vad du inte har men skulle vilja ha till vad du redan har kan verkligen förändra ditt humör och göra dig mer känslomässigt stabil. Det kan till och med påverka din fysiska hälsa i rätt riktning.

Att vara tacksam någon gång ibland och att aktivt utöva tacksamhet är två olika saker. Att aktivt utöva tacksamhet innebär lite mer jobb, men som tur är finns det några väldigt enkla övningar som du kan prova för att hamna på rätt spår. Det absolut bästa med att aktivt utöva tacksamhet är att det inte tar mycket tid eller fokus ifrån ditt vardagliga liv. Allt går ut på att du ska göra det så lätt för dig själv som möjligt för då blir också tacksamheten som ärligast. Börja med att ställa dig själv frågan; vad är jag tacksam över? Skriv gärna ner dina svar så du bildar en lista, jag kan redan nu säga att din lista kommer att bli mycket längre än vad du förväntat dig från första början. Prova själv så får du se! När din lista är klar har du något att utgå ifrån när du sedan utövar din tacksamhet. Ta en snabb titt på listan när du hämtar bilnycklarna från byrån vid ytterdörren på morgonen, innan du sedan rusar ut ur din bostad.

Var tacksam för det du har!

Var tacksam för det du har!

Försök minnas så många punkter som möjligt från din lista när du sitter på tåget eller bussen, eller varför inte komma på ytterligare punkter? Det hela låter väldigt enkelt och det är precis vad det är, men det skapar en enorm förändring i ditt undermedvetna som du kanske inte är den första att märka av. Din kroppshållning kommer att ändras till en mer upplyft och stolt hållning och du kommer att utstråla positiv och tacksam energi till din omvärld som direkt kommer att leda till att folk mår bra av att vara omkring dig.

Om det kommer såhär mycket gott av en så enkel handling som att aktivt utöva tacksamhet, varför använder sig inte fler av den då? Och varför har jag aldrig hört om en väninna eller killkompis som gör på samma vis? Vi människor har enormt svårt att skapa nya rutiner, oavsett hur små eller stora de är. Så även en så enkel sak som att aktivt påminna sig själv om vad man har att vara lycklig och tacksam över kan vara ett litet projekt. Detta gör att många kanske börjar, men få fortsätter.

Som du vet är vi här på Må Bättre redaktionen inte ute efter att berätta för dig hur du skall leva och inte, vi vill bara bolla fram lite idéer som kanske kan passa in i det liv du redan lever och på så vis må bättre i dig själv. Så finner du det här med tacksamhetsträning attraktivt bör du testa på det på egen hand. Jag vill avsluta med att ge några fler korta övningar som du kan ha användning av på dig väg till att bli en lyckligare och mer tacksam människa.

Ta chanserna till ett lägre tempo

Att sänka tempot i ditt liv är absolut lättare sagt än gjort och betraktas ofta som något av en klyscha, ett idéal som är omöjligt att uppnå. Vi har alla våra liv som förhoppningsvis flyter på och det är inte så lätt att påverka. Där emot har vi alla stunder i vår vardag som inbjuder oss till att tänka efter. Om det är en lunchrast eller något så kort som promenaden ner för korridoren för att nå Margaretas kontor spelar ingen roll, du har din chans att sänka tempot för en sekund eller två. Sedan om du väljer att nyttja chansen eller inte är en annan historia… Poängen är att när du sänker tempot så kommer dina tankar flöda bättre och du blir mer mottaglig för intryck. Då skapar du lägen för dig att vara tacksam. ”Vad skönt att jag har ett jobb ändå..”, ”Margareta har allt sina ljusa stunder, vi hade så kul på personalfesten senast”, ”Solen skiner in fint genom rutorna just nu”. Allt det här är tankar som muntrar upp och gör dig starkare.

Dela med dig av din tacksamhet

Ta tre minuter med en familjemedlem eller vän i slutet av dagen och berätta om tre saker som du är tacksam för, låt det vara vad som helst. Då sprider du inte bara den goda energin i din egen kropp, utan skickar även vidare den till personen du pratar med.

Var tacksam via Facebook kanske?

Bestäm dig för att varannan fredag klockan 14 uppdatera din Facebook-status med något du är tacksam över.

Var aktivt tacksam för det vackra du har i ditt liv.

1

Författat av

Är grundare av Må-Bättre.se och en av skribenterna på Må-Bättreredaktionen. Har under större delen av sitt liv verkat som chefsinstruktör inom Svenska Riksidrottsförbundet och Svenska Budo- och Kampsportsförbundet. Såhär tänker han själv om webplatsen: "Må-Bättre.se ska verka för att avdramatisera välmående och hälsa. Oftast behövs så lite för att må så mycket bättre och jag hoppas att inläggen vi publicerar här får våra besökare att inse att de själva är i kontroll över sitt liv och välmående. Oavsett vilken ålder man är i och hur stadgat ens liv är finns det alltid möjlighet till att öka välbefinnandet utan att kasta om tillvaron. Jag hoppas att vår webbplats blir ett naturligt stopp för våra besökare kring lunch- och fikaraster"

Kommentarer

  1. Anonym  november 26, 2015

    memes

    (svara)

Kommentera på artikeln