Må bättre med dessa täningstips för vinterträning

Författat av:

Må bättre med dessa täningstips för vinterträning

Nu är snart vintern här och med vintern kommer julen och med julen kommer julmat, mängder med julmat, men hur blir det med din träning och hälsa under vintern? Vintersporter finns det gott om, men du behöver inte äga ett par skidor eller skridskor för att hålla dig och din hälsa i form under vintern.

Jag älskar att träna ute under vintern av flera anledningar. Snön reflekterar mycket solljus vilket gör att kroppen producerar D-vitamin, det gör att man känner sig piggare och gladare. Under vintern är det också tystare tycker jag. Snön är väldigt ljuddämpande och det gör att man kan gå in i sig själv lite mer under träningspasset. Det rensar tankarna bättre och gör att jag känner mig lugnare efter träningspasset.  Kylan gör också träningen bättre på sätt och vis. Att träna i kyla gör att hjärtat får jobba hårdare för att hålla kroppen varm och får hjärtat extra träning minskar du risken för en rad olika sjukdommar och bättrar på din hälsa rejält. Kylan gör också att man inte kan vara ute hur länge som helst vilket gör att passen man kör ofta blir kortare och mer intensiva.

Vintersport och träning under vintern

Vad är det för vinterträning jag ägnar mig åt då? Oftast blir det inte de typiska vintersporterna som skidåkning eller långfärdsskridskor. Faktum är att jag inte ens äger någon sådan utrustning för vintersport alls. Jag brukar faktiskt träna precis som jag brukar göra under sommaren och våren, med den enda skillnaden att jag har mer kläder på mig. Det råder skilda meningar om hur hälsosamt det är att vara ute och springa under vintern. Många säger att det inte är bra för luftvägarna eller din hälsa att andas in mycket kall luft. Jag förstår dock inte varför det gör att man inte kan hålla på med löpning eller intervallträning men fortfarande åka skidor eller skridskor, precis som de vinteraktiviteterna inte gör en andfådd? Nä, kall luft går inget om du har på dig en halsduk och försöker andas in genom näsan!

Hälsa och vintersport

Hälsa och vintersport – snöfall är underbart lugnande

Jag brukar som sagt köra ett kort pass med löpning i vanliga löparskor, underställ och varma kläder utanpå det. Det är inte ovanligt att man får ont i fötterna och knäna av att vara ute och springa under vintern när det är snö och is på marken. Detta är dock inget dåligt i sig! Man får ont för att de små musklerna och lederna i fötterna och knäna försöker stabilisera upp resten av kroppen på det halkiga underlaget. Man får träningsverk, men musklerna och lederna i fötter och knän blir tåligare och starkare vilket är väldigt bra.

vintersport

vintersport

Barnsligt bra träningstips för vinterträning

Vi är många som avskyr löpträning och att springa långa sträckor. Jag skriver ”vi” för även jag tycker att löpträning är ett nödvändigt ont för bra hälsa. Den bästa träningen får man dock om man kombinerar kondition och styrka, så här kommer en tröst för oss som inte gillar att enbart springa. Vad du kan göra för att träna både kondition och styrka samtidigt under vintern är barnsligt enkelt! Mät ut en sträcka på 250 meter och rulla fyra stycken snöbollar. En snöboll ska vara såpass stor att den precis får plats i din famn. Där efter ska du så fort som möjligt förflytta alla fyra snöbollar till andra ändan av din 250 meter långa sträcka, göra 10 armhävningar, 10 knäböj och sedan förflytta de fyra snöbollarna tillbaka till startpunkten igen. Upprepa gärna övningen om du vill ha mer träning och ta tiden på dig själv så du kan se hur mycket bättre du blir nästa gång!

Kommer du ihåg när du var liten och du kunde vara ute och springa en hel dag utan att bli trött? Gör träningen rolig och barnslig så är du snart i samma kondition igen!

Kreatin för hälsa efter träningspasset

När jag kommer hem försöker jag komma in i en varm dusch så snart som möjligt för att värma kroppen ordentligt. Ofta blir det en varm kopp med te efter duschen. Eftersom jag alltid är ute efter att bygga upp mina muskler brukar jag ha i en tesked med smaklöst kreatin i tekoppen.

Det var allt jag hade för ikväll! Glöm inte att lämna en kommentar eller två om du tyckte om artikeln eller hatade den!  Klicka på ikonerna nedan för att dela denna artikeln på Facebook eller Twitter, jag kan garantera att den kommer ge dig en hel del uppmärksamhet, likes och kommentarer :-) Om du vill prenumerera på våra artiklar i din iPad, iPhone eller Android har du vår RSS-feed här!

4

Författat av

Är grundare av Må-Bättre.se och en av skribenterna på Må-Bättreredaktionen. Har under större delen av sitt liv verkat som chefsinstruktör inom Svenska Riksidrottsförbundet och Svenska Budo- och Kampsportsförbundet. Såhär tänker han själv om webplatsen: "Må-Bättre.se ska verka för att avdramatisera välmående och hälsa. Oftast behövs så lite för att må så mycket bättre och jag hoppas att inläggen vi publicerar här får våra besökare att inse att de själva är i kontroll över sitt liv och välmående. Oavsett vilken ålder man är i och hur stadgat ens liv är finns det alltid möjlighet till att öka välbefinnandet utan att kasta om tillvaron. Jag hoppas att vår webbplats blir ett naturligt stopp för våra besökare kring lunch- och fikaraster"

Kommentarer

  1. EmelieMaria - träning&annat  november 17, 2012

    Hoppas du haft en fin lördag :D Älskar er sida <3

    (svara)
  2. Lovis  november 18, 2012

    Hejj min kompis heter Jana och hennes blogg heter janaslife.bloggplatsen.se hörde att du följde henne kul? :)

    :)

    (svara)
  3. Helena  november 18, 2012

    Detta ser helt underbart ut och jag ska operera mig och sedan när det är dax för träning igen hoppas jag på snö här nere i söder så man får ge sig ut och löpa eller åka skridskor.
    Ni skriver en bra blogg med massor av bra tips som ger bra lust till hälsa och träning..Helena

    (svara)
  4. Anonym  augusti 18, 2013

    Tyvärr stämmer det inte att kroppen bildar D-vitamin av ljuset som reflekteras i snön. Solen står alldeles för lågt om vinterhalvåret på våra breddgrader för att det ska kunna ske. Se den här föreläsningen om D-vitamin: http://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw

    (svara)

Kommentera på artikeln